Workshop: TsnuK (geen kunst)
Workshop
Teken
en schrijf op muziek. Vormen en letters op papier!
Denk
andersom, een spiegel breekt vaak in duizend stukjes.
Lijm,
plak en verf alles aan elkaar en vertel je verhaal.
De
opdrachten in deze workshop worden af en toe
onderbroken
door een theaterspelletje of dans!
Data
Corderius College / Maandag
10 oktober 2016 / Leerlingen
van Havo en Vwo 3
Verloop:
Erg
rommelig, ik moest de stoelen en tafels opzij schuiven omdat ik niet
eerder wist welk lokaal ik had. Waarom, omdat mijn hele workshop
omschrijving niet was aangekomen bij het Corderius (Annet). De groep
was moeilijk tot elkaar te brengen omdat er echt een paar leerlingen
tussen zaten die de boel verstoorde. Er was duidelijk een
concentratie probleem. Misschien lag het aan mijn opbouw of eigen
lichaamstaal of gewoon omdat derde klassen de lastigste leerlingen
zijn, dit is ironisch bedoelt.
Een
speler begint met het spelen van de eerste noot uit zijn notenboekje.
Deze toon kan door een tweede speler worden 'ontvangen' door met zijn
elektrische strijkstok bewegingsloos kontakt te maken met de snaar
waar de toon zich ophoudt. ('Ontvangen' betekent dat de toon goed en
duidelijk bij de ontvangende speler overkomt: hij laat die toon dan
ook versterkt uit zijn luidspreker klinken).
De
eerste opdracht, de geboorte(wakker worden), was een probleem. We
hebben hem niet afgemaakt, een leerling had smetvrees. De vloer was
niet schoon en de leerlingen te lang en teveel voor dit kleine lokaal
waarin de workshop plaatsvond. Ook was er geen rekening gehouden met
het feit dat ik een eigen laptop meenam. Ik besloot om de leerlingen
mij geen meester meer te noemen maar Lukas.
Na
bijna een uur geprobeerd te hebben om de eerste opdracht te voltooien
besloot ik om er een eind aan te maken en de tafels en stoelen weer
terug te zetten. Inmiddels had ik verf en kwasten gekregen en kon ik
ze achter een lange tafel, bedenkt met behangrollen, an het werk
zetten. De opdracht was helder maar de concentratie was er nog steeds
niet dus besloot ik om ze een korte pauze te geven. Teruggekomen
konden we aan de slag en deed iedereen mee. Er werden foto's gemaakt
en mensen waren bezig met de verf. Wel weer opmerkingen van krijg ik
dit uit mijn kleren en wat gaan we doen en veel vragen.
Voor
de volgende keer!!!
Nabellen/mailen
of mijn workshop beschrijving is aangekomen.
Strak
schema maken over de workshop indeling afgestemd op het
schoolrooster.
In
het schema verwerken wanneer wie wat doet, ze kunnen ook in groepjes
werken.
Werken
met een beamer schept duidelijkheid, maak slides om op terug te
vallen!
Begin
met een aantal VISUEEL prikkende beelden/video's!
Leerlingen
hebben behoefte aan een planning, ze willen SAMEN dingen doen!
Ik
wil een dag van te voren een absentielijst gemaild krijgen als dat
kan!
Note
voor mijzelf: begin volgende keer eerder met een duidelijke
voorbereiding!
Reacties
Een reactie posten