Workshop: TsnuK (geen kunst)



Workshop
Leg je telefoon neer vergeet de tijd. Luister en kijk!
Teken en schrijf op muziek. Vormen en letters op papier!
Denk andersom, een spiegel breekt vaak in duizend stukjes.
Lijm, plak en verf alles aan elkaar en vertel je verhaal.

De opdrachten in deze workshop worden af en toe
onderbroken door een theaterspelletje of dans!

Data
Corderius College / Maandag 10 oktober 2016 / Leerlingen van Havo en Vwo 3

Verloop:
Erg rommelig, ik moest de stoelen en tafels opzij schuiven omdat ik niet eerder wist welk lokaal ik had. Waarom, omdat mijn hele workshop omschrijving niet was aangekomen bij het Corderius (Annet). De groep was moeilijk tot elkaar te brengen omdat er echt een paar leerlingen tussen zaten die de boel verstoorde. Er was duidelijk een concentratie probleem. Misschien lag het aan mijn opbouw of eigen lichaamstaal of gewoon omdat derde klassen de lastigste leerlingen zijn, dit is ironisch bedoelt.

Een speler begint met het spelen van de eerste noot uit zijn notenboekje. Deze toon kan door een tweede speler worden 'ontvangen' door met zijn elektrische strijkstok bewegingsloos kontakt te maken met de snaar waar de toon zich ophoudt. ('Ontvangen' betekent dat de toon goed en duidelijk bij de ontvangende speler overkomt: hij laat die toon dan ook versterkt uit zijn luidspreker klinken).

De eerste opdracht, de geboorte(wakker worden), was een probleem. We hebben hem niet afgemaakt, een leerling had smetvrees. De vloer was niet schoon en de leerlingen te lang en teveel voor dit kleine lokaal waarin de workshop plaatsvond. Ook was er geen rekening gehouden met het feit dat ik een eigen laptop meenam. Ik besloot om de leerlingen mij geen meester meer te noemen maar Lukas.

Na bijna een uur geprobeerd te hebben om de eerste opdracht te voltooien besloot ik om er een eind aan te maken en de tafels en stoelen weer terug te zetten. Inmiddels had ik verf en kwasten gekregen en kon ik ze achter een lange tafel, bedenkt met behangrollen, an het werk zetten. De opdracht was helder maar de concentratie was er nog steeds niet dus besloot ik om ze een korte pauze te geven. Teruggekomen konden we aan de slag en deed iedereen mee. Er werden foto's gemaakt en mensen waren bezig met de verf. Wel weer opmerkingen van krijg ik dit uit mijn kleren en wat gaan we doen en veel vragen.



Voor de volgende keer!!!

Nabellen/mailen of mijn workshop beschrijving is aangekomen.
Strak schema maken over de workshop indeling afgestemd op het schoolrooster.
In het schema verwerken wanneer wie wat doet, ze kunnen ook in groepjes werken.

Werken met een beamer schept duidelijkheid, maak slides om op terug te vallen!
Begin met een aantal VISUEEL prikkende beelden/video's!
Leerlingen hebben behoefte aan een planning, ze willen SAMEN dingen doen!
Ik wil een dag van te voren een absentielijst gemaild krijgen als dat kan!

Note voor mijzelf: begin volgende keer eerder met een duidelijke voorbereiding!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dans & Typografie